تعمیر جاروبرقی

  • ۲ ماه پیش
  • 0

تعمیر جاروبرقی مدل های مختلف

تعمیر جاروبرقی

جاروبرقی ها بسته به کیفیت ، دفعات استفاده و نگهداری عمومی ، معمولاً 8 تا 12 سال عمر میکنند. با حفظ و تعمیر جاروبرقی خود در صورت نیاز می توانید عمر سرویس دهی آن را افزایش دهید.

جاروبرقی وسیله‌ای است که به وسیلهٔ مکش، کثافات و گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کند. بعضی از جاروبرقی‌ها نیز به وسیله آب کار می‌کنند. اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع ،در آمریکا به ثبت رسید. باوجوداین، برخی بر این باورند که سازندهٔ این دستگاه فردی آمریکایی به‌نام دنیل هس می‌باشد. از سال ۲۰۱۴ میلادی و طبق قوانین اتحادیه اروپا تولید جاروبرقی با مصرف برق بیش از ۱۶۰۰ وات ممنوع و از سال ۲۰۱۷ نیز این میزان به ۹۰۰ وات تقلیل یافت.

دو نوع جاروبرقی وجود دارد: قایم و کانیستر(قوطی). در جارو برقی قائم موتور و اهرم ضربه زننده در یک واحد قرار دارند. جاروبرقی کانیستر دارای موتور و کیسه در یک قوطی می باشد. و اهرم ضربه زننده در یک منبع تغذیه جداگانه است . این دو واحد آن توسط یک شلنگ متصل شده اند.

مدل قائم چگونه کار می کند؟

 

تعمیر جاروبرقی قائم

جاروبرقی قائم از موتور و فن استفاده می کند، تا خاک را از یک سطح بیرون بکشد. و سپس آن را درون یک کیسه رسوب می دهد. خاک را با برس چرخشی بنام اهرم ضربه زننده شل کرده و به درون کیسه منتقل می کند. جاروبرقی قائم توسط اپراتور با استفاده از دسته ای که کنترل ها در آن نصب شده هدایت می شود. کار با آن ساده است.  نگهداری و تعمیر جاروبرقی قائم نیز آسان است.

مدل کانیستر چگونه کار می کند؟

جاروبرقی کانیستر قسمت اعظم وزن خود (موتور جاروبرقی ، فیلترها ، کیسه و cord winder) را در یک واحد جداگانه قرار می دهد تا هد قدرت سبک تر شود.

جاروبرقی قوطی با داشتن شلنگ بلند ، می تواند در وسط اتاق قرار گیرد و هد قدرت راحت تر حرکت کند. این طراحی امکان استفاده از موتورهای بزرگتر و قدرتمندتر را فراهم می آورد.

جاروبرقی کانیستر مانند قائم ، خاک را با نوار ضرب و شتم که در قسمت هد قدرت قرار دارد و توسط موتور کوچکتر رانده می شود ، شل می کند. خاک توسط موتور اصلی از طریق شلنگ به داخل کشیده می شود. چرخ های موجود در قوطی ، آن را به راحتی قابل حمل می کند. از آنجا که فن در جاروبرقی قوطی بیشتر از فن موجود در جاروبرقی قائم محافظت شده است. پس به طور کلی کمتر مستعد آسیب است.

 

تعمیر جاروبرقی کانیستر

نوع قائم

نکات زیر دستورالعمل های ساده ای را برای سرویس کردن به سوئیچ off / on جارو برقی قائم ، نوار ضرب و شتم ، کمربند درایو ، فن و موتور ارائه می دهد. همچنین می توانید نحوه تعمیر سوئیچ روشن / خاموش ، اتصال سیم به سر ، نوار ضرب و شتم ، موتور و حلقه سیم را برای جاروبرقی قائم یاد بگیرید.

سرویس کردن سوئیچ off / on:

به دلیل استفاده مکرر آن ، سوئیچ روشن / خاموش جاروبرقی می تواند نقص پیدا کند. خوشبختانه ، در اکثر مدل ها دسترسی و تست آسان است. بعضی از آنها با میخ پرچ در محل چسبانده می شوند. اما در بیشتر آنها از پیچ استفاده می کنند.

برای آزمایش و تعویض سوئیچ:

مرحله 1 اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی از آن جدا نشده است. سپس کاور آن را جدا کنید. تا قسمت پشت سوئیچ در معرض دید شما قرار بگیرد. سوئیچ ممکن است روی دسته یا محفظه باشد.

مرحله 2 سیم ها را بررسی کنید. تا مطمئن شوید که به طور کامل به سوئیچ وصل شده اند.

مرحله 3: از یک تستر استفاده کنید. تا مطمئن شوید که در هنگام خاموش بودن سوئیچ مدار باز وجود دارد. و هنگام روشن شدن آن مدار بسته است.

مرحله 4 اگر مشکلی در مدار وجود دارد ، یا اگر سوئیچ به درستی تست نشده است ، سوئیچ را برداشته و با یکی جایگزین کنید.

اهرم ضربه زننده:

در تعمیر جاروبرقی قائم ،اهرم ضربه زننده در جارو برقی قائم اولین محل تماس با گرد و غبار است. همچنین این یکی از اولین مؤلفه هایی است که به سرویس کردن نیاز دارد.

اهرم ضربه زننده یک غلتک گرد با یک ردیف الیاف برس است. برس ها احتمال آسیب دارند. غلتک احتمال آسیب دارد ، درپوش انتهایی تخریب شود. یا احتمال دارد کمربند درایو شل شود.

حذف و جایگزینی اهرم ضربه زننده :

مرحله 1:  برای بررسی اهرم ضربه زننده ، جاروبرقی را وارونه کنید. این اهرم در لبه جلویی قرار گرفته است.

مرحله 2:  کلیپ ها را در هر انتها بردارید ، کمربند درایو را برداشته و نوار ضرب و شتم را از روی محفظه بلند کنید.

مرحله 3: برای جداسازی این اهرم، درپوش انتهایی و فلنج را بردارید.  و سپس برس را از روی محفظه بکشید.

مرحله 4: در صورت فرسودگی ، برس را تعویض کنید. در صورت خراب شدن ، درپوش ، فلنج را جایگزین کنید. در صورت لزوم کل اهرم را تعویض کنید.

سرویس کمربند درایو:

کمربند درایو در یک جاروبرقی قائم نیرو را از موتور به اهرم ضربه زننده منتقل می شود.  وضیعت کمربند درایو باید یکبار در ماه بررسی شود. برخی از اهرم های ضربه زننده دارای تنظیماتی هستند که باعث می شود کمربند محرک محکم یا شل شود.

تعویض کمربند درایو:

مرحله 1:  یک قسمت از اهرم ضربه زننده را از محفظه جاروبرقی حذف کنید.

مرحله 2:  کمربند درایو را از روی قرقره موتور شل کرده و آن را از اطراف اهرم خارج کنید.

مرحله 3:  کمربند جدید را بر روی اهرم و اطراف قرقره موتور بکشید.

مرحله 4:  اهرم را مجدداً نصب کنید و در صورت لزوم کمربند درایو را تنظیم کنید.

سرویس فن :

 

تعمیر جاروبرقی چگونه است؟

فن موجود در یک جاروبرقی قائم در زیر موتور قرار دارد.  گرد و غبار توسط اهرم به داخل کیسه جاروبرقی منتقل می شود. در بیشتر موارد ، فن نیازی به تعویض ندارد ، فقط به سرویس دوره ای نیاز دارد. در اینجا کارهایی هست که باید انجام دهید:

مرحله 1: کاور موتور را برداشته و موتور را از قاب جاروبرقی جدا کنید. فن در قسمت زیرین موتور قرار دارد.

مرحله 2: تیغه های فن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. تیغه ها را برای آسیب های ناشی از جارو کردن اجسام جامد بررسی کنید.

مرحله 3:  برای بازرسی و تمیز کردن قسمت عقب فن ، آن را از شافت موتور جدا کرده و آن را تمیز کنید.

مرحله 4:  بررسی کنید که آیا شافت موتور به روانکاری احتیاج دارد یا خیر.

مرحله 5:  اگر فن نیاز به تعویض دارد ، اطمینان حاصل کنید که قسمت جدید که جایگزین میکنید، یکسان باشد. واحد قدیمی را برای تأیید تعویض به فروشگاه لوازم خانگی ببرید.

سرویس موتور:

بیشتر جاروبرقی های قائم برای عمر طولانی طراحی شده اند . خیلی به کیفیت موتور بستگی دارد. اگر موتور جاروبرقی به طور غیر منتظره ای متوقف شود ، سیم برق ، فن و سوئیچ off / on را بررسی کنید. همچنین ممکن است که موتور خراب شده باشد.

 

تعمیر جاروبرقی چیست؟

پیدا کردن مشکل موتور:

مرحله 1:  اگر گمان می کنید موتور ناقص است ، ابتدا برس های موتور را با تستر آزمایش کنید.

مرحله 2:  شافت موتور یا اهرم را با دست بچرخانید. موتور باید استمرار را حفظ کند.

مرحله 3:  اگر اینگونه نیست ، برس ها را تعویض کنید یا جاروبرقی را به سه سوت تعمیر بسپارید تا این کار را برای شما انجام دهد. اگر موتور غیرقابل تعمیر است ، تعویض کامل جاروبرقی را در نظر بگیرید ، زیرا هزینه یک موتور جدید بسیار بالاست.

کانیستر

سرویس سوئیچ off / on: همانند سوئیچ های بیشتر وسایل کوچک ، سوئیچ روشن / خاموش جاروبرقی قوطی استفاده زیادی می کند. با توجه به سهولت تعمیر و هزینه کم تعویض آن ، این سوئیچ از اولین مؤلفه هایی است که بررسی می شود. برای بررسی اینکه چرا جاروبرقی به درستی روشن یا خاموش نمی شود.

تست و تعویض سوئیچ:

مرحله 1:  برای دسترسی به قسمت پشت سوئیچ ، محفظه قوطی را باز کنید.

مرحله 2:  برای اطمینان از وجود مدار باز هنگامی که سوئیچ در وضعیت خاموش است و یک مدار بسته هنگام سوئیچ در وضعیت روشن است، از یک تستر استفاده کنید.

مرحله 3:  سیم کشی و پایانه ها را نیز بررسی کنید تا از اتصال مناسب آنها اطمینان حاصل شود.

مرحله 4:  اگر سوئیچ به درستی تست نشده است ، آن را برداشته و جایگزین کنید. بعضی از سوئیچ ها با پیچ به محفظه بسته می شوند. برخی دیگر با گیره یا ضربه محکم و ناگهانی بسته می شوند.  تعداد کمی از آنها نیز پرچ شده اند.

سرویس سیم اتصال هد قدرت:

از مزیت های جاروبرقی کانیستر استفاده این است که قسمتی که تحت فشار قرار گرفته و روی کف کشیده می شود، سبک تر از یک جاروبرقی قائم تک واحدی است. یک نقطه ضعف آن این است که نیرو ابتدا باید به قوطی ، سپس به سر قدرت جداگانه منتقل شود.

اتصال سیمی بین این دو واحد اغلب باعث ایجاد مشکلاتی می شود. دلیل این امر اینست که چهار قسمت دراین اتصالات سیمی وجود دارد: از قوطی به شیلنگ ، از یک انتهای شیلنگ به طرف دیگر ، از یک انتهای هد قدرت به سر دیگر و در درون خود هد قدرت. انتهای هر بخش از سیم دارای یک اتصال دهنده می باشد. اگر اتصال به اندازه کافی برقرار نباشد ، سر برق به درستی کار نمی کند.

در اکثر موارد ، در هنگام سرویس سیم اتصال هد قدرت نیاز است، که هر قسمت از سیم در صورت لزوم بررسی شود. اگر یک اتصال دهنده خاص اغلب اتصال ضعیفی برقرار می کند ، می توانید اتصالات مختلف آن را با یک قطعه کوچک از کاغذ گل میخ و یک قوطی هوای فشرده تمیز کنید.

سیم های شکسته گاهی اوقات می توانند با نوار برقی دوباره بهم وصل شوند. با این وجود ، ممکن است سیم در داخل شیلنگ قرار داشته باشد و نیاز به تعویض شیلنگ نیز باشد.

سرویس اهرم:

نوار ضرب و شتم روی جاروبرقی قوطی تقریباً به همان روشی جاروبرقی قائم سرویس میشود.

مرحله 1:  کلیپ ها را در هر انتهای نوار ضربان برداشته و آن را و کمربند محرک را از قسمت قدرت سر بکشید. در بسیاری موارد ، تنها کاری که باید انجام دهید تمیز کردن برس و دو انتهای آن است. موهای زائد حیوان خانگی یا الیاف فرش را که به آنها می چسبد ، از بین ببرید.

مرحله 2: در صورت لزوم ، درپوش و فلنج انتهای نوار ضربان را بردارید تا برس را از شافت جدا کرده و آن را تمیز یا جایگزین کنید.

مرحله 3:  همچنین کمربند درایو را بررسی کرده و در صورت فرسوده بودن یا آسیب، آن را تعویض کنید.

مرحله 4:  هنگام نصب نوار ضربان ، اطمینان حاصل کنید که تنش کافی در کمربند درایو وجود دارد .میله را با کشیدن کمربند بچرخانید. اگر کمربند سست است ، آن را طبق دستورالعمل موجود در دفترچه راهنما تنظیم کنید.

سرویس موتور:

موتور مخصوص جاروبرقی کانیستر در بسیاری از مدل ها به راحتی قابل دسترس است.

تست و تعویض برس های موتور:

مرحله 1:  درپوش بالای قوطی را باز کرده و کاور موتور را جدا کنید تا خود موتور در معرض دید قرار گیرد.

مرحله 2:   یک تستر را بر روی آن دو سیم قرار دهید که از سوئیچ روشن / خاموش به موتور منتهی می شود.

مرحله 3:  شافت موتور را چند دور با دست بچرخانید. موتور را باید با مدار بسته مقاومت آن آزمایش کنید. اگر اهم متر نشان دهنده نبود مقاومت یا مقاومت نامتناهی باشد ، موتور احتمالاً آسیب دیده است.

مرحله 4:  در صورت دسترسی برس های موتور را به همان روش بررسی کنید. در صورت لزوم برس ها را تعویض کنید.

برای سایر تعمیرات موتور ، میتوانید آن را به سه سوت تعمیر بسپارید.

در تعمیر جاروبرقی اگر موتور نیاز به تعویض دارد. وضعیت کلی جاروبرقی را ارزیابی کرده و تعویض کل دستگاه را در نظر بگیرید.

سرویس کردن سیم پیچ :

سیم پیچ روی جاروبرقی کانیستر ابزاری است که امکان ذخیره سیم را آسان می کند. سیم را به دور یک حلقه می پیچاند. فنر داخلی تنش كافی را برای جمع كردن سیم بر روی حلقه فراهم می كند. سیم پیچ سیم را به صورت دایره ای پیچ می دهد. بنابراین انتهای داخلی سیم نیز باید در یک دایره حرکت کند. در عین حال ، باید به صورت الکتریکی به موتور متصل شود. برای انجام این کار ، سیم پیچ به یک تماس چرخشی به نام بلوک کموتاتور متصل می شود. کموتاتور یک ابزار حلقوی الکتریکی است. جریان را از انتهای داخلی بند ناف به یک بلوک ثابت منتقل می کند. اگر بلوکها کثیف یا فرسوده شوند ، جریان آنها به موتور منتقل نمی شود.

حذف و تمیز کردن یا جایگزینی سیم پیچ:

مرحله 1:  کاور بالای قوطی را باز کنید. یک پوشش دیگر ، سیم پیچ – و احتمالاً موتور – را در محفظه جاروبرقی محافظت می کند.

مرحله 2:  بسته به اینکه می خواهید آن را تمیز کنید یا جایگزین کنید، ممکن است نیاز باشد که آن را از روی محفظه جدا کنید. برای انجام این کار ، گیره ها یا بست هایی را که آن را نگه داشته است ، پیدا کنید. و آنها را باز کنید. در صورت لزوم ، دو سیم منتهی از سیم پیچ به موتور را برش دهید. در برخی موارد ، شما ممکن است بدون بریدن سیم های موتور، تنظیمات و تعمیرات جاروبرقی خود را انجام دهید.

مرحله 3:  سیم پیچ را از گرد و خاک تمیز کنید. سپس کموتاتور و بلوک ثابت را با مقداری الکل ایزوپروپیل بر روی یک پارچه نرم تمیز کنید. اگر حفره دار باشد، بلوک ها باید به آرامی ماسه زده و تمیز شوند.

مرحله 4:  فنر را در صورت لزوم تنظیم کنید و واحد را به ترتیب معکوس نصب کنید و هر سیم بریده را جایگزین کنید.

 

 

تعمیر جاروبرقی خانگی

با این علائم دستگاه شما نیاز به ترمیم دارد:

جاروبرقی برای همیشه دوام نمی آورد. شما می توانید جاروبرقی خود را همیشه تمیز نگه دارید. اما در برخی از مواقع ، باید اعتراف کنید که زمان تعمیر جاروبرقی یا تعویض آن است.

از کجا می دانید موقع تعویض یا تعمیر جاروبرقی شما چه زمانی است؟ در حقیقت جاروبرقی چه مدت عمر میکند؟ آیا زمان آن است که آن را یک جاروبرقی استیک یا اتوماتیک جایگزین کنید؟

در اینجا نکاتی هست که باید در مورد جایگزینی جارو برقی قدیمی خود بدانید:

ویژگی هایی که کار با دستگاه را برای شما آسان تر می کند:

 

تعمیر جاروبرقی تخصصس

چه مدت دوام دارد؟

براساس گزارش های مصرف کنندگان، عمر جاروبرقی ها به طور متوسط 8 سال می باشد . اما طول عمر نه تنها با نام تجاری بلکه در استفاده شخصی شما متفاوت است. اگر یک آپارتمان یک خوابه کوچک برای خود دارید. قطعا به اندازه یک خانواده پنج نفری با دو حیوان خانگی در یک خانه 3000 متر مربعی از جاروبرقی خود استفاده نمی کنید.

 

تعمیر جاروبرقی اختصاصی

بنابراین اگر جاروبرقی شما از 8 سال عمر کرده است. و زیاد مورد استفاده قرار گرفته است ، ممکن است زمان تعویض آن باشد.

آیا وقت آن است که دستگاه خود را جایگزین کنید؟

اگر جاروبرقی شما مانند آن طور که باید؛ گرد و خاک را جمع نمی کند، می توانید به این نتیجه برسید که زمان تعویض یا تعمیر جاروبرقی است. اما حتی اگر جاروبرقی شما چند ساله باشد و زیاد مورد استفاده قرار گرفته باشد. به معنای آن نیست که وقت تعویض آن است.

 

تعمیر جاروبرقی اتوماتیک

قبل از اینکه بخواهید کلی برای جاروبرقی جدید هزینه کنید.ابتدا به فکر تعمیر جاروبرقی خود باشید. احتمال آن وجود دارد که فقط گیر کرده باشد یا یک بخش آن نیاز به تعویض داشته باشد. این کار را میتوانید به سه سوت تعمیر بسپارید.

حتی اگر شما برخی از صرف زمان عیب یابی مشکل و معلوم خلاء کند نیاز به تعویض، شما هر چیزی را از دست داده اما چند ساعت از زمان، در اکثر دارند.

 

قبل از دور انداختن مدل قدیمی خود ، این موارد را بررسی کنید:

تعمیر جاروبرقی در خانه

 

  • مطمئن شوید که شیلنگ ها مسدود نشده باشند.
  • فیلتر را تمیز یا جایگزین کنید. فیلتر مسدود شده جریان هوا را محدود می کند ، به این معنی که ممکن است مکش کافی برای برداشت گرد و غبار و خاک وجود نداشته باشد.  تغییر فیلتر ممکن است تمام کار برای تعمیر جاروبرقی شما باشد.
  • در تعمیر جاروبرقی باید در نظر داشت که هر چند وقت یکبار باید تمیز شود. بنابراین وقتی فیلتر را بررسی کردید ، اگر کثیف باشد ، احتمال اینکه جاروبرقی نیاز به شستشوی داشته باشد، وجود دارد. شما از تاثیر تمیز کردن کامل آن شگفت زده خواهید شد.
  • کمربند درایو را بررسی کنید. کمربندهای درایو می توانند دراز شوند ، پوسیده، خشک یا از مسیر خارج شوند. تعویض کمربند درایو یک تعمیر ارزان و آسان است. این کار می تواند باعث شود جاروبرقی شما دوباره مثل قبل کار کند.

اگر هیچکدام از اینها به تعمیر جاروبرقی شما کمک نکند ، ممکن است زمان تعویض آن باشد. در حالی که این خبر بد برای حساب بانکی شما است. اما می تواند برای شما یک نعمت باشد. جاروبرقی ها در سالهای اخیر تغییر زیادی کرده اند.

جاروبرقی استیک نسبت به جاروبرقی های روغنی بسیار سبک تر و ساده کارتر هستند. آنها می توانند گوشه ها و مبلمان را به راحتی تمیز کنند.

جاروبرقی های اتوماتیک نیز با کاهش قیمت روبرو شده اند و کثیف ترین قسمت های خانه شما را تمیز می کنند. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی درباره جارو کردن بدترین قسمت های خانه خود نیستید.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات تخصصی